Zdrowy Białystok

Piątek, 30 07 23:23

Ostatnia modyfikacja:piątek, 30 07 2021

Dieta zapewniająca równowagę

Środa, 08 kwiecień 2015 20:23

1441974Zachwiana równowaga kwasowo-zasadowa organizmu to przypadłość dotykająca wiele osób. Problem w tym, że objawy zakwaszenia – uczucie zmęczenia, brak łaknienia, migreny, senność czy apatię często mylimy z innymi dolegliwościami, przez co nie jesteśmy w stanie wyeliminować podstawowej przyczyny naszych kłopotów zdrowotnych. By to zmienić, warto uważniej przyjrzeć się swojej diecie, bowiem duży wpływ na zakwaszenie organizmu mają spożywane produkty żywnościowe.
Równowaga kwasowo-zasadowa organizmu to stan, w którym zachowany jest właściwy stosunek kationów i anionów w płynach ustrojowych warunkujący ich odpowiednie pH i prawidłowy przebieg procesów życiowych.
Nagromadzenie we krwi zbyt dużych ilości substancji o charakterze kwaśnym (równowaga kwasowo-zasadowa przesunięta w kierunku niższych wartości pH) nazywa się kwasicą (acidozą). Z kolei zaburzenia charakteryzujące się wzrostem pH to zasadowica (alkaloza).
Utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej odnosi się zatem tak naprawdę do zapewnienia odpowiedniego stężenia jonów wodorowych (H+).

Czytaj więcej: Dieta zapewniająca równowagę

Dżem, konfitury, czy powidła?

Wtorek, 24 luty 2015 13:30

matecznikZima to pora, kiedy smakosze przetworów owocowych najczęściej sięgają po słoiczki, w których zamknięte są smaki lata. Niektórzy mają swoje unikalne przepisy, a inni z chęcią sięgają po sprawdzone marki. Jednak na co tak naprawdę należy zwrócić uwagę, aby skonsumować coś wartościowego oraz najbliższego naturze?
Pierwszym, najważniejszym aspektem jest rozróżnienie co jemy - dżem, konfiturę, czy może powidła. Aby to sprawdzić, należy na etykiecie doczytać, ile owoców zostało zużytych podczas procesu przetwarzania.
- W przypadku dżemu, ilość przecieru owocowego potrzebnego do wytworzenia 100 g przetworu to minimum 25 g. Konfitury to przetwory, do produkcji których zostało wykorzystane minimum 50 g owoców na 100 g gotowego wyrobu. Dodatkowo konfitury powinny posiadać kawałki lub całe owoce. Marmolada zawiera w sobie ilość owoców rzędu od 80 do 110 g na 100 g wyrobu. Natomiast powidła to najbardziej owocowe przetwory, o gęstej, przeważnie jednolitej konsystencji, do produkcji których zostało wykorzystane 160 g owoców na 100 g produktu gotowego - sugeruje Bogumił Klimiuk, właściciel marki Matecznik.
Co ważniejsze, należy również zwrócić uwagę na skład. Im więcej dodatków, tym mniej właściwości prozdrowotnych samych owoców. Należy unikać przetworów z konserwantami, sztucznymi barwnikami, czy wzmacniaczami smaku. Takich należy szukać wśród regionalnych wyrobów, produkowanych seriami z dziko rosnących owoców a nie upraw.

Czytaj więcej: Dżem, konfitury, czy powidła?

Pięć porcji zdrowia

Piątek, 13 luty 2015 11:49

warzywa owoce sokiWystarczy 400 g owoców i warzyw aby zapewnić pięć porcji zdrowia w ciągu dnia! Po co i jak? Wszystkie odpowiedzi znajdą się w startującej właśnie, czwartej już edycji, kampanii edukacyjno-informacyjnej „5 porcji warzyw, owoców lub soku”.
Czy wiesz ile gram i ile porcji owocowo-warzywnych powinno się spożywać w ciągu dniai? Czy wiesz ile wartości odżywczych ma jedno jabłko, a ile szklanka soku jabłkowego? Czy wiesz jak w prosty sposób dostarczyć organizmowi niezbędne do prawidłowego funkcjonowania składniki odżywcze? A jeżeli to wszystko wiesz, to czy swoją wiedzę stosujesz w praktyce? Na te i wiele innych pytań odpowie startująca właśnie czwarta edycja popularnego programu informacyjno-edukacyjnego – „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, którego organizatorem jest Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków. Ogólnopolska kampania prowadzona będzie w prasie, Internecie, radiu i telewizji i potrwa do grudnia 2015 r.

Czytaj więcej: Pięć porcji zdrowia

Szybki kontakt

  • Adres: ul. Bema 11, lok. 80, II piętro
    15-369 Białystok
  • Tel: 85 745 42 72
Jesteś tutaj: Strona główna Kuchnia