Zdrowy Białystok

Sobota, 03 12 17:01

Ostatnia modyfikacja:sobota, 3 12 2022

Dżem, konfitury, czy powidła?

Wtorek, 24 luty 2015 13:30

matecznikZima to pora, kiedy smakosze przetworów owocowych najczęściej sięgają po słoiczki, w których zamknięte są smaki lata. Niektórzy mają swoje unikalne przepisy, a inni z chęcią sięgają po sprawdzone marki. Jednak na co tak naprawdę należy zwrócić uwagę, aby skonsumować coś wartościowego oraz najbliższego naturze?
Pierwszym, najważniejszym aspektem jest rozróżnienie co jemy - dżem, konfiturę, czy może powidła. Aby to sprawdzić, należy na etykiecie doczytać, ile owoców zostało zużytych podczas procesu przetwarzania.
- W przypadku dżemu, ilość przecieru owocowego potrzebnego do wytworzenia 100 g przetworu to minimum 25 g. Konfitury to przetwory, do produkcji których zostało wykorzystane minimum 50 g owoców na 100 g gotowego wyrobu. Dodatkowo konfitury powinny posiadać kawałki lub całe owoce. Marmolada zawiera w sobie ilość owoców rzędu od 80 do 110 g na 100 g wyrobu. Natomiast powidła to najbardziej owocowe przetwory, o gęstej, przeważnie jednolitej konsystencji, do produkcji których zostało wykorzystane 160 g owoców na 100 g produktu gotowego - sugeruje Bogumił Klimiuk, właściciel marki Matecznik.
Co ważniejsze, należy również zwrócić uwagę na skład. Im więcej dodatków, tym mniej właściwości prozdrowotnych samych owoców. Należy unikać przetworów z konserwantami, sztucznymi barwnikami, czy wzmacniaczami smaku. Takich należy szukać wśród regionalnych wyrobów, produkowanych seriami z dziko rosnących owoców a nie upraw.

Czytaj więcej: Dżem, konfitury, czy powidła?

Pięć porcji zdrowia

Piątek, 13 luty 2015 11:49

warzywa owoce sokiWystarczy 400 g owoców i warzyw aby zapewnić pięć porcji zdrowia w ciągu dnia! Po co i jak? Wszystkie odpowiedzi znajdą się w startującej właśnie, czwartej już edycji, kampanii edukacyjno-informacyjnej „5 porcji warzyw, owoców lub soku”.
Czy wiesz ile gram i ile porcji owocowo-warzywnych powinno się spożywać w ciągu dniai? Czy wiesz ile wartości odżywczych ma jedno jabłko, a ile szklanka soku jabłkowego? Czy wiesz jak w prosty sposób dostarczyć organizmowi niezbędne do prawidłowego funkcjonowania składniki odżywcze? A jeżeli to wszystko wiesz, to czy swoją wiedzę stosujesz w praktyce? Na te i wiele innych pytań odpowie startująca właśnie czwarta edycja popularnego programu informacyjno-edukacyjnego – „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, którego organizatorem jest Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków. Ogólnopolska kampania prowadzona będzie w prasie, Internecie, radiu i telewizji i potrwa do grudnia 2015 r.

Czytaj więcej: Pięć porcji zdrowia

Wyciskamy zdrowie

Piątek, 25 lipiec 2014 20:46

burakiSą zdrowe, smaczne, robi się je szybko i sprawnie, i przede wszystkim małym kosztem. Świeżo wyciskane soki to najlepszy kuchenny wynalazek.
Kto z Państwa zamiast kupować sok przygotowuje go własnoręcznie w domu? Zapewne takich osób jest niewiele. Nie mamy na to czasu, ani chęci. Zdecydowanie wygodniej jest kupić go w sklepie. Tylko co z wartościami odżywczymi takiego soku?
Większość soków sklepowych poddawanych jest pasteryzacji po to, by mogły dłużej leżeć na sklepowych półkach. Jednak wysoka temperatura podczas tego procesu pozbawia sok wielu jego odżywczych wartości. Do tego często są rozcieńczane wodą, produkowane z soków zagęszczonych, dodawany jest do nich cukier lub słodziki.
Natomiast świeże soki zawierają więcej witamin. Produkty, z jakich możemy je zrobić, są różnorodne (warzywa, owoce, zioła, kiełki). Alkalizują organizm, czyli przywracają nam prawidłowe pH i dają energetycznego „kopa” poprawiając jasność umysłu czy wygląd skóry. Wzmacniają też nasz system immunologiczny. Ponadto na litr soku wyciskanego w wyciskarce potrzeba ok. 1,5-2 kg surowca. Czy łatwo jest zjeść tyle jabłek lub marchewek naraz?

Czytaj więcej: Wyciskamy zdrowie

Jesteś tutaj: Strona główna Kuchnia