Zdrowy Białystok

Niedziela, 28 04 01:33

Ostatnia modyfikacja:niedziela, 28 04 2024

Razem ze mną kundel bury

dogoterapiaJak zachęcić dziecko do wykonania trudnych, czasem żmudnych ćwiczeń wspomagających jego rozwój? Jak przełamać barierę lęków malucha? Czy wreszcie jak sprawić, by dziecko łatwiej nawiązywało kontakty społeczne. Okazuje się, iż odpowiednio wybrany i przygotowany pies może zdziałać więcej niż nie jedna sesja rehabilitacyjna.
- Dogoterapia to metoda wzmacniająca efektywność różnego rodzaju terapii, w której motywatorem jest odpowiednio wyszkolony pies, prowadzony przez wykwalifikowanego terapeutę – mówi Paulina Kryńska, dyrektor Niepublicznego Przedszkola Kubuś w Białymstoku. - W czasie zajęć z psem "proponowane" są dziecku różnego rodzaju ćwiczenia wspomagające jego rehabilitację. Wiadomo, że dzieci nie lubią uczyć się, czy wykonywać ćwiczeń, za którymi nic się nie kryje. Pies "pozwala" na wykonywanie tych czynności w sposób naturalny i znacznie ciekawszy dla dziecka.
Można więc śmiało powiedzieć, że pies spełnia rolę łącznika pomiędzy dzieckiem, a nauczycielem, pozwalając na realizację wielu celów. W trakcie takich zajęć wykonywanych jest wiele różnych ćwiczeń i zabaw. Jest to na przykład naśladowanie zachowania psa, który czołga się przez tunel. Jest to nauka kolorów poprzez różnobarwne miseczki z jedzeniem podane psu. Czy wreszcie jest to nawet nauka czytania.
- Dzieci obcujące z psem czują się pewniej. Wiedzą, że pies ich nie wyśmieje (nawet jak nie uda im się zrobić poprawnie jakiejś czynności), ani nie powie im złego słowa. Dogoterapia oddziałuje przede wszystkim na sferę emocjonalną dziecka, poprzez przełamanie bariery wstydu – mówi dyrektor Niepublicznego Przedszkola Kubuś.
Jest wiele zalet płynących z dogoterapii. Lista jest naprawdę długa. Przede wszystkim zajęcia z psem stwarzają pozytywny kontakt pomiędzy dzieckiem, a zwierzęciem, przełamują lęki w kontaktach z otoczeniem, stymulują rozwój zmysłów i spostrzegania, doskonalą koordynację wzrokowo-ruchową, manualną i koncentrację uwagi, zwiększają możliwość przyswajania wiedzy przez dzieci o obniżonej percepcji, uczą samodzielności, motywują dziecko do podejmowania aktywności werbalnej i niewerbalnej, pobudzają do twórczej aktywności, uwalniają emocje, relaksują.
- W zależności od potrzeb naszych podopiecznych zajęcia z psem mają formę spotkań indywidualnych lub pracy grupowej. Czas ich trwania zwykle nie jest jednoznacznie określony i zależy od wielu czynników. Z reguły zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu – mówi Paulina Kryńska.
Do dogoterapii nadają się psy różnych ras z wyłączeniem psów bojowych. Najczęściej spotykane są jednak: labrador, golden, czy spaniel. Po odpowiednim przeszkoleniu, zdrowe i objęte systematyczną kontrolą weterynaryjną zwierzęta mają możliwość niesienia radości i pomocy osobom potrzebującym.
Na koniec warto dodać, iż Niepubliczne Przedszkole Kubuś jest placówką integracyjną, oferującą dzieciom z diagnozą autyzmu i zespołem Aspergera bezpłatny pobyt w placówce.
Marzena Bęcłowicz

Fot. Marzena Bęcłowicz
Na zdjęciu Paulina Kryńska, dyrektor Niepublicznego Przedszkola Kubuś w Białymstoku, z grupą swoich podopiecznych, z synem Fabianem (pierwszy z prawej) oraz z psem o imieniu Breek.

Szybki kontakt

  • Adres: ul. Bema 11, lok. 80, II piętro
    15-369 Białystok
  • Tel: 85 745 42 72
Jesteś tutaj: Strona główna Medycyna Razem ze mną kundel bury