Z PESEL-em do lekarza
- Środa, 30 styczeń 2013 13:40
Początek roku niesie ze sobą jak zwykle zmiany. Z takimi też spotkają się wszyscy, którzy obecnie wybiorą się do lekarza. Otóż, aby potwierdzić czy jest się ubezpieczonym, należy rejestrując się okazać dowód tożsamości.
Od 1 stycznia br. obowiązują uproszczone zasady weryfikacji uprawnień pacjentów do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Po przeprowadzonej od połowy ubiegłego roku akcji informacyjnej oraz dzięki zaangażowaniu świadczeniodawców do systemu przystąpiło ponad 96% placówek posiadających umowę z NFZ. Zgodnie z przewidywaniami Funduszu, w pierwszych dniach działania eWUŚ, pomimo dużego obciążenia, system funkcjonował sprawnie i bez zakłóceń, obsługując bezproblemowo ponad 3 mln zapytań o uprawnienia pacjentów dziennie. Łącznie, w ciągu pierwszych dni roku, świadczeniodawcy wysłali do eWUŚ ponad 19mln zapytań, sprawdzając w systemie około 12,5mln osób. Wprowadzenie nowego sposobu sprawdzania ubezpieczenia spowodowało także zwiększone zainteresowanie pacjentów kwestią podlegania ubezpieczeniu. W efekcie skutkowało to znaczącym spadkiem liczby osób, które odnotowano w systemie NFZ jako osoby nieuprawnione do świadczeń ? podaje NFZ.
O zawiłościach w funkcjonowaniu systemu opowie nam Marta Maciorowska, menadżer NZOZ Edmed w Białymstoku.
- Od 1 stycznia 2013 roku świadczeniodawcy mają możliwość weryfikacji uprawnień pacjentów do korzystania ze świadczeń medycznych finansowanych ze środków publicznych, przy pomocy elektronicznego systemu eWUŚ. Oznacza to, że dowód tożsamości i numer PESEL wystarczą, by uprawnione osoby, np. w rejestracji sprawdziły ubezpieczenie zdrowotne pacjenta. W przypadku gdy system eWUŚ nie potwierdza ubezpieczenia pacjenta, a jest on przekonany, że jest ubezpieczony może to potwierdzić przy pomocy innych dokumentów (którymi potwierdzał ubezpieczenie do tej pory) lub złożyć odpowiednie oświadczenie, którego wzór jest jednakowy dla wszystkich świadczeniodawców. Brak potwierdzenia uprawnień w systemie eWUŚ nie oznacza odmowy przyjęcia do lekarza. Konieczna jest każdorazowa weryfikacja uprawnień, zatem przy każdej wizycie zostaną sprawdzone uprawnienia pacjenta do świadczeń, także w przypadku dzieci. Jeżeli dziecko zostało zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego, ma prawo do świadczeń finansowanych przez NFZ. W przypadku, kiedy dziecko (mające polskie obywatelstwo) do 18r.ż. jest członkiem rodziny osoby nieubezpieczonej, za jego leczenie zapłaci budżet państwa.
Jeśli system nie potwierdzi prawa do świadczeń dziecka, rodzic lub opiekun zostanie poproszony o złożenie stosownego oświadczenia oraz potwierdzenie tożsamości dziecka. W przypadku dziecka powyżej 6r.ż. np. przy pomocy legitymacji szkolnej.
W przypadku wątpliwości lub pytań w sprawie potwierdzenia prawa do świadczeń można skorzystać z infolinii Podlaskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia pod numerami telefonu: 85 745 95 60 lub 85 745 95 62. Natomiast więcej informacji oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania można uzyskać na stronie www.ewus.csioz.gov.pl
Marzena Bęcłowicz