Fizjoterapia porusza
- Czwartek, 17 październik 2019 10:23
Ruszyła pierwsza w Polsce kampania społeczna promująca fizjoterapię.
My wiemy, czym jest fizjoterapia i jak „porusza” na co dzień. Wiemy, że jest integralną częścią procesu leczenia i nie jest przeznaczona tylko dla chorych. Wiemy, że może być też elementem zmiany stylu życia na lepszy i zdrowszy. Bardzo nas cieszy, że wiedzą to niektórzy politycy i że Światowa Organizacja Zdrowia uznała fizjoterapię jako jeden z priorytetów zdrowotnych. Ale to za mało… 50% Polaków nigdy nie korzystało z usług fizjoterapii, a blisko 5% nawet nie wie, czym ona jest. To nas „poruszyło”.
Celem kampanii jest promocja fizjoterapii i pokazanie jej możliwości. To, że dziś nie jest dodatkiem do leczenia, a jego istotną częścią oraz że może być inspiracją do zdrowego stylu życia. Zależy nam na zdobyciu zaufania pacjentów i budowaniu prestiżu zawodu fizjoterapeuty. Znamienne, że pacjenci, którzy skorzystali z dobrodziejstw fizjoterapii mają o niej bardzo dobre zdanie, W skali 1-10 kontakt z fizjoterapeutą pacjenci oceniają na 7,5, a wskaźnik rekomendacji to aż 8,15. Jesteśmy dumni, że większość z chęcią poleciłaby nasze usługi innym.
Ale dla nas to wciąż mało…
Kampanię kierujemy do wszystkich Polek i Polaków, pacjentów obecnych i przyszłych, aktywnych sportowo i tych, którzy dopiero chcą być aktywni. Bohaterowie naszej kampanii są w różnym wieku, mogą żyć w każdym miejscu w Polsce, mogą być naszym sąsiadem, mamą czy dzieckiem… albo tobą.
Fizjoterapia to leczenie ruchem. Metoda stosowana od wieków, dziś towarzyszy nam w nowoczesnej wersji. Taka terapia nie zawsze od początku zdobywa zaufanie pacjentów, bo wymaga od nich zaangażowania i współpracy. Dla pełnego i pozytywnego efektu konieczna jest samodzielna praca pacjenta lub praca przy wsparciu rodziny. Fizjoterapia nie jest tak łatwa w stosowaniu jak tabletka przeciwbólowa: łykamy, popijamy i działa. Ma jednak zdecydowanie mniej skutków ubocznych i działa zdecydowanie dłużej.
Jesteśmy, jako fizjoterapeuci, najmłodszym samorządem medycznym - nie tylko, jeśli chodzi o średni wiek jego reprezentantów, ale też istnienie przepisów, regulujących zawód. Dopiero ustawa z 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty wprowadziła przepisy określające zasady wykonywania tej profesji jako samodzielnego zawodu medycznego. Rok później powstała zaś Krajowa Izba Fizjoterapeutów. Inne samorządy, działające w sferze służby zdrowia od wielu (a bywa, że i od kilkudziesięciu) lat, od dłuższego czasu informują o swoich poczynaniach zarówno środowiska decydentów i specjalistów, jak i szerokie rzesze pacjentów. To, co inni zrobili w ciągu dekad, my musimy wykonać znacznie szybciej.
O kampanii
Decyzję o przygotowaniu podjęto na jednym z posiedzeń Krajowej Rady Fizjoterapeutów. Wówczas przegłosowano projekt stosownej uchwały. Do przetargu zaproszono 3 agencje, które specjalizują się w produkcji profesjonalnych reklam. Ostatecznie wybrano firmę Lemon.
Zdjęcia do kampanii społecznej zrealizowano pod koniec sierpnia. To była duża produkcja, w której uczestniczyło ponad 30 osób (a także 2 psy: Fargo i Fuks oraz kot Dyzio, które okazały się bardzo sprawnymi aktorami :). Wysoki poziom realizacji zapewnił utalentowany reżyser młodego pokolenia - Bartosz Kruhlik, absolwent Łódzkiej Szkoły Filmowej, który ostatnio zdobył nagrodę w kategorii „Debiut reżyserski” za film „Supernova” podczas 44 Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Za zdjęcia odpowiedzialny również był absolwent tej uczelni - operator Patrik Skonieczny.
Zdjęcia kręcono w różnych lokalizacjach na terenie Warszawy i okolic m.in. w 3 gabinetach fizjoterapeutycznych, jednej ze szkół podstawowych, w kilku mieszkaniach lub domach prywatnych, a także… w biurze KIF, w którym odtworzono realia nowoczesnej korporacji.
Hasło kampanii brzmi Fizjoterapia porusza i jego autorką jest fizjoterapeutka. W trzech filmach, pełnych ciepła i pozytywnych emocji oglądamy, jak fizjoterapia przywraca sprawność pacjentom w różnym wieku: starszej pani, która złamała szyjkę kości udowej; młodej, zabieganej dziewczynie, która narzeka na ból pleców oraz chłopcu ze skoliozą, który unika zajęć w-f, całe dnie przesiadując przed ekranem telewizora lub smartfona. Świadomie wybraliśmy pacjentów w różnym wieku i z dosyć powszechnymi schorzeniami - dzięki temu edukujemy, że fizjoterapia jest dla osób w każdym wieku i naprawdę może pomóc w wielu sytuacjach, które obniżają sprawność i jakość życia.
Zależało nam na merytorycznej poprawności i pełnej zgodności z praktyką fizjoterapeutyczną. Dlatego we wszystkich filmach, oprócz profesjonalnych aktorów i statystów, wzięli udział prawdziwi przedstawiciele naszego zawodu, na co dzień pracujący z pacjentami. To oni wcielają się w rolę osób prowadzących rehabilitację i przywracających sprawność. Na planie towarzyszyły im eksperci KIF. Udział 3 autentycznych fizjoterapeutek i 1 fizjoterapeuty, de facto grających samych siebie, nadaje kampanii walor autentyczności, prawdy. Pokazujemy, jak powinna wyglądać wzorcowa fizjoterapia, praca oraz relacje z pacjentami. Dodatkowo wprowadziliśmy elementy fizjoprofilaktyki. W filmach przedstawiciele naszej profesji nie tylko prowadzą terapię i zalecają ćwiczenia, ale także zachęcają do zmiany trybu życia, zdrowej diety, obniżenia poziomu stresu czy poprawienia relacji z rodziną lub otoczeniem.
Kampania startuje 12 października 2019 r. o godzinie 00:01 i mamy nadzieję, że dzięki nam cisza wyborcza będzie ciekawsza. Będziemy prezentowali reklamy w mediach internetowych, głównie społecznościowych (Facebook, YouTube). Przed kampanią, a także w jej trakcie będziemy prowadzili badania marketingowe - sprawdzimy jaka jest świadomość fizjoterapii w polskim społeczeństwie przed, w trakcie i po kampanii, co pozwoli obiektywnie ocenić efekty akcji.
Razem z kampanią uruchamiamy portal dla pacjentów https://znajdzfizjoterapeute.pl/ , dzięki któremu można szybko znaleźć fizjoterapeutę w okolicy i sprawdzić jego kompetencje i specjalizację.
#FizjoterapiaPorusza
Co poruszyło Szymka? Premiera: 12.10. godz. 00:00
https://youtu.be/sT95vDt9jKo
Co poruszyło Anię? Premiera: 18.10. godz. 00:00
https://youtu.be/otrTMiFw1ZY
Co poruszyło Marię? Premiera: 25.09, godz. 00:00
https://youtu.be/CFdbrBeRoOY