Zobacz świat wyraźnie
- Środa, 25 sierpień 2021 10:33
Salon optyczny 123Okulary.pl to miejsce gdzie ochrona i korekcja wzroku są proste jak raz, dwa, trzy. Tu zbadasz wzrok, wybierzesz okulary lub dopasujesz soczewki kontaktowe. Zapraszam na rozmowę z Adamem Sakowskim, współwłaścicielem salonu.
Marzena Bęcłowicz: 123Okulary.pl to znajdujący się w centrum Białegostoku salon optyczny. Z zewnątrz wygląda niepozornie, jednak po wejściu zachwyca przestronnością i bogatą ofertą. Proszę go przedstawić.
Adam Sakowski: Projekt 123Okulary.pl prowadzę razem z bratem Piotrem. W tym roku salon obchodzi piąte urodziny, jednak nasze doświadczenie w branży jest znacznie dłuższe. Sięga 20 lat, gdyż tyle czasu pracuje w optyce brat. Tworząc salon 123Okulary.pl chcieliśmy, by było to miejsce przyjazne i miłe dla klienta, oferujące szeroki wachlarz możliwości korekcji wad i ochrony wzroku.
Pracownicy salonu mają wykształcenie kierunkowe oraz stosowne doświadczenie zawodowe. Ja oraz brat jesteśmy z wykształcenia optometrystami. Obaj ukończyliśmy Politechnikę Wrocławską. Jesteśmy też członkami Polskiego Towarzystwa Optometrii i Optyki, organizacji branżowej zrzeszającej wykwalifikowanych optometrystów oraz osoby, instytucje i firmy zaangażowane w rozwój optometrii w Polsce. Kadrę salonu stanowią zaś dyplomowani optycy okularowi.
MB: Na rynku lokalnym jest duża konkurencja wśród salonów optycznych. Jak Państwo sobie radzicie?
AS: Konkurencja jest nieodzownym elementem życia oraz kołem zamachowym postępu i rozwoju. Przedmiotem naszej działalności są wyroby medyczne i nie wszystkie elementy walki konkurencyjnej powinny być stosowane w celu realizacji sprzedaży. Mam tu na myśli cenę - jako kryterium wyboru. Salony optyczne nie oferują gotowych okularów korekcyjnych. Ich cena finalna uzależniona jest m.in. od wady wzroku, rozstawu źrenic i wybranej oprawy. Nie zawsze można zastosować tańsze szkła magazynowe i czasami dla właściwego wykonania okularów soczewki trzeba wyprodukować, co zwiększa ich koszt. Mając na uwadze zdrowie i komfort klientów, nie wykonujemy okularów w sposób niewłaściwy, tylko po to, by były tańsze. Uważam, że nie fair jest oferowanie dodatkowej pary okularów, za kilka procent ceny podstawowej, gdy ich jakość jest znikoma, o czym klient niestety nie jest informowany. Na szczęście obserwujemy, że świadomość klientów wzrasta i kryterium cenowe, przy faktycznych ograniczeniach technicznych wykonania, jest akceptowane.
W przypadku wzroku, oprócz dyskomfortu użytkowania źle wykonanych okularów, mogą dojść zaburzenia widzenia, których nie wolno bagatelizować. Wzrok jest najważniejszym zmysłem i nie powinno się akceptować rozwiązań, które są niezgodne ze sztuką w imię sprzedaży. Faktyczną pozycję konkurencyjną powinno uzyskać się dzięki profesjonalnej i merytorycznej obsłudze oraz utrzymywaniu długofalowych relacji z klientem.
MB: Jesteście w stanie zaoferować różnorodne rozwiązania dopasowane zarówno do wymagań, jak i możliwości finansowych klientów?
AS: Tak. W ofercie mamy szeroki wybór produktów z segmentu premium, jak i bardziej ekonomicznych. Wszystkie prace wykonujemy na miejscu (mamy własną szlifiernię), przy użyciu nowoczesnego i profesjonalnego sprzętu. Jesteśmy w pełni odpowiedzialni za wszystkie etapy, od momentu wizyty klienta z dolegliwościami lub receptą, do odbioru właściwego rozwiązania optycznego.
Naszym klientom oferujemy bezpłatne badanie wzroku w gabinecie optometrycznym, po którym pracownicy salonu pomagają w doborze opraw i soczewek okularowych. Do pomiarów wykorzystujemy system wideocentracji, dzięki któremu oferujemy najlepsze rozwiązania optyczne, uwzględniające indywidualne parametry klienta i wybranej oprawy. Klient dostaje więc spersonalizowane okulary, które zapewniają mu perfekcyjne widzenie.
Od pewnego czasu nie oferujemy samych usług badania wzroku bez zakupu zaleconych przez specjalistę okularów. Wynika to z tego, że jakość świadczenia usług przez niektóre szlifiernie czy wirtualne salony optyczne pozostawia wiele do życzenia w zakresie optyki i z uwagi na naszą reputację nie chcemy firmować tego rodzaju działalności. Okulary to spersonalizowany wyrób medyczny, a nie towar przemysłowy. Niestety często odwiedzają nas osoby, które kupiły okulary w Internecie na podstawie recepty od innego specjalisty, która po zweryfikowaniu przez nas okazała się właściwa, a dyskomfort i brak możliwości użytkowania wynikał wyłącznie z ich niewłaściwego wykonania.
MB: Specjalizujecie się w jakiejś konkretnej dziedzinie?
AS: Mamy w salonie ponad 2.000 modeli opraw okularowych i okularów przeciwsłonecznych wiodących światowych producentów. Specjalizujemy się w doborze soczewek kontaktowych. W ofercie posiadamy miękkie soczewki kontaktowe, korygujące wady refrakcji, w tym astygmatyzm i prezbiopię oraz twarde soczewki kontaktowe stosowane w przypadku, gdy standardowa korekcja okularowa lub kontaktowa nie jest w stanie zapewnić dobrego widzenia (polecane osobom ze stożkiem rogówki). Uczymy klientów właściwego użytkowania soczewek oraz ich pielęgnacji.
Obszarem, który wyróżnia nasz salon na tle lokalnej konkurencji jest stosowana przez nas metoda hamowania/wyraźnego spowolnienia rozwoju krótkowzroczności u dzieci i młodzieży, połączona z możliwością wyraźnego widzenia bez korekcji.
MB: Mówi Pan o ortokorekcji.
AS: Tak. Na łamach Zdrowego Białegostoku jej zalety przedstawiał już mój brat Piotr. Przypomnę, że jest to w pełni bezpieczna i odwracalna metoda hamująca postęp krótkowzroczności oraz umożliwiająca wyraźne widzenie w ciągu dnia. Efekt jest uzyskiwany przez zastosowanie na czas snu specjalnych soczewek ortokeratologicznych, mających za zadanie zmienić krzywiznę rogówki oraz zniwelować rozogniskowanie nadwzroczne występujące przy standardowej korekcji krótkowzroczności.
Krótkowzroczność to epidemia (ok. 1,6 mld osób jest krótkowzrocznych), która dotyka coraz młodsze dzieci. Musimy pamiętać, że zmian, które zajdą nie da się cofnąć, dlatego tak ważna jest systematyczna kontrola postępu wady i podjęcie jak najwcześniej możliwych działań. Wysoka krótkowzroczność w wieku dojrzałym to nie tylko konieczność stosowania większej korekcji minusowej, ale przede wszystkim zwiększone ryzyko chorób okulistycznych (m.in. odwarstwienie czy zwyrodnienie siatkówki, jaskra).
Oprócz ortokorekcji, mamy też specjalistyczne miękkie soczewki kontaktowe dedykowane do spowolnienia rozwoju krótkowzroczności.
MB: Wasi klienci mówią, że spośród innych salonów wyróżnia Was indywidualne podejście do każdej osoby.
AS: Zrozumienie potrzeb i oczekiwań klientów jest kluczowe dla postrzegania nas jako wiarygodnego partnera. Utrzymujemy stałe relacje z klientami, gdyż wzrok zmienia się z wiekiem. Żyjemy też w dynamicznych czasach, dużo pracujemy w bliży, w sztucznym oświetleniu. Zmieniamy też charakter pracy, co wiąże się ze zmianą preferencji w zakresie widzenia. Partnerskie i indywidualne podejście do klienta procentuje powrotem oraz poleceniem nowych osób. Jest to oczywiście ważne biorąc pod uwagę konkurencję w branży, ale dla nas jest dodatkowo potwierdzeniem, że przyjęty profil działalności jest prawidłowy, wybraliśmy właściwą drogę i nie zamierzamy chodzić na skróty.
MB: Dziękuję za rozmowę.