Zdrowy Białystok

Czwartek, 23 09 23:44

Ostatnia modyfikacja:czwartek, 23 09 2021

Dlaczego ważne jest pięć porcji warzyw i owoców w codziennej diecie dzieci?

Środa, 25 listopad 2015 11:50

Dzisiaj wszyscy zgadzają się ze stwierdzeniem, że zdrowa i zrównoważona dieta to taka, która jest bogata w warzywa i owoce oraz ich przetwory, w tym soki. Produkty te odgrywają szczególną rolę w odżywianiu dzieci, które z uwagi na rozwój psychofizyczny potrzebują regularnego dostarczania do organizmu substancji odżywczych oraz witamin. Eksperci zalecają aby różnicować nie tylko rodzaj i kolory warzyw oraz owoców, ale również formę ich podania, zwracając szczególną uwagę na sok. Dlaczego regularność porcji jest tak ważna w odżywianiu dziecka?

- Gdy dziecko rośnie kluczowe jest regularne dostarczanie do jego organizmu substancji wspierających ten rozwój. Nie możemy zapominać, że okres ten to nie tylko zmiany fizyczne, ale również psychiczne. Z każdym dniem dziecko nabywa nowych umiejętności i kompetencji. Poznawanie świata to wbrew pozorom bardzo ciężka praca. Dlatego w wieku przedszkolnym i szkolnym tak ważne jest regularne dostarczanie do organizmu dziecka substancji, które będą wspierać jego rozwój. W diecie nie może zabraknąć potasu, magnezu, fosforu, witaminy K, E, C, B6, prowitaminy A i wielu innych – powiedziała dr Aneta Górska-Kot, ordynator Oddziału Pediatrii w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Niekłańskiej w Warszawie.

Czytaj więcej: Dlaczego ważne jest pięć porcji warzyw i owoców w codziennej diecie dzieci?

Jednodniowy czy z dłuższym terminem przydatności

Poniedziałek, 02 listopad 2015 12:52

Dr Aneta Gorska KotTrend na zdrowe odżywianie intensywnie rozwija się od wielu lat i zatacza coraz szersze kręgi. Coraz bardziej świadomie dobieramy składniki codziennego menu. Nikt nie ma wątpliwości, że nieodłącznym elementem prawidłowej diety są warzywa i owoce. Ale zaledwie 9% badanych wskazuje, że do grupy produktów istotnych dla zachowania zdrowej i zrównoważonej diety należą soki.
A przecież sok to sok – nazwa stosowana tylko dla naturalnego produktu. Jednodniowy czy pasteryzowany z dłuższym terminem przydatności do spożycia jest źródłem tych samych witamin i substancji odżywczych, które były w warzywach i owocach, z których sok został wykonany.
Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie min. 400 g warzyw i owoców dziennie, w pięciu porcjach. Jedną z tych porcji może stanowić szklanka soku. Niestety badania przeprowadzone na polskim rynku pokazują, że przeciętnie aż 80% badanych ma błędne przekonania na temat soków i uważa, że produkty te zawierają substancje konserwujące, dodane barwniki i sztuczne aromaty czy substancje słodzące. Z uwagi na krótszy termin przydatności do spożycia nieco lepiej postrzegane są soki jednodniowe. Ale czy to przekonanie jest słuszne i naprawdę pomiędzy sokiem jednodniowym, a tym z dłuższym terminem przydatności do spożycia występują znaczące różnice?

Czytaj więcej: Jednodniowy czy z dłuższym terminem przydatności

Fakty i mity o sokach

Poniedziałek, 02 listopad 2015 12:43

dr Katarzyna Stos prof nadzw IZZO sokach pisze i mówi się bardzo wiele. Jedni je kochają, inni mają bardziej sceptyczne nastawienie. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości i usystematyzować wiedzę o sokach, zapytaliśmy o najczęściej pojawiające się informacje na ich temat dr Katarzynę Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia.
- Co to jest sok?
- Gdy mówimy o soku to mówimy o produkcie odżywczym, otrzymywanym z owoców lub warzyw. Określenie „sok”, zgodnie z obowiązującymi przepisami, bardzo mocno definiuje produkt. Sok zawsze powstaje ze świeżych, chłodzonych lub mrożonych warzyw lub owoców.

Czytaj więcej: Fakty i mity o sokach

Szybki kontakt

  • Adres: ul. Bema 11, lok. 80, II piętro
    15-369 Białystok
  • Tel: 85 745 42 72
Jesteś tutaj: Strona główna Kuchnia